Saturday, September 27, 2014

INTEGRITI


Integriti sebenarnya berasal dari istilah bahasa Inggeris yang membawa erti keutuhan dari semua segi yang baik. Dalam bahasa Melayu, ia biasanya menjurus kearah perwatakan seseorang. Maksud integriti mengikut Kamus Dwibahasa DBP, 1985, ialah kejujuran dan ketulusan; kesempurnaan; keutuhan.
Dari
maksud yang didapati dari Kamus di atas, integriti adalah sifat jati diri yang merangkumi juga keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip, tidak mudah dipengaruhi, boleh dipercayai, boleh pegang cakapnya, dll.

Integriti- bermaksud tahap keutuhan (pekerjaan) yang mantap, yang menggabungkan unsur kemuliaan diri dan kekuatan diri yang dicapai hasil daripada amalan  dan penghayatan nilai-nilai luhur dalam kehidupan atau pekerjaan.

Integriti dalam pekerjaan bermaksud:  
Daya (kuasa dalaman) yang berasaskan nilai-nilai dan sifat-sifat yang luhur, unggul dan mantap yang menjadi pegangan dan amalan, mempengaruhi dan membentuk budaya pekerjaan (budaya kehidupan) hingga boleh menghasilkan kualiti pekerjaan dan persekitaran kerja yang bermaruah dan berwibawa melalui mutu perkhidmatan yang cemerlang (produktiviti yang berkualiti).
Integriti menggambarkan sifat murni dan sikap positif yang telah menguasai fikiran dan kejiwaan hingga boleh membentuk budaya diri dan diterjemahkan dalam kehidupan (pekerjaan) yang menghasilkan kehidupan yang mulia dan pekerjaan yang sempurna. 
Integriti menyebabkan seseorang itu dihormati dari sudut kewibawaan diri (kredibiliti) dan harga dirinya (digniti). Seseorang boleh memiliki integriti, jika mengamal dan menghayati nilai-nilai luhur dalam kehidupan secara kekal. 
Integriti dalam organisasi boleh dicapai dengan mengamalkan nilai-nilai murni seperti adil, amanah, jujur dan boleh dipercayai serta mengutamakan kepentingan awam/ organisasi.

Asas integriti budaya kerja
         Ilmu       Rajin
         Tekun            Segera
         Teliti                Cermat
         Rapi                           Kemas
         Tepat                         Segera
         Dedikasi                     Kreatif
         Sempurna          Inovatif
         Cekap        Mahir

Asas integriti interaksi/ komunikasi
   Mesra                    Ceria
         Hormat                           Baik sangka
         Kasih                        Terbuka
         Membantu        Susila

  INDEKS INTEGRITI PENGURUSAN ORGANISASI 

  • Kepimpinan mithali
  • Kredibiliti staf
  • Wawasan yang jelas (objektif/sasaran/piagam pelanggan)
  • Kemantapan pengurusan organisasi
  • Amalan budaya kerja cemerlang
  • Berorientasikan pelanggan
  • Semangat berpasukan – ‘teamwork’
  • Perubahan positif, bersepadu, berterusan.
KREDIBILITI STAF
  • Keunggulan peribadi
  •  Berasaskan kekuatan ilmu
  • Berkemahiran dan berpengalaman
  • Akauntabiliti
  • Sensitiviti
  • Budaya bandingan dan berdaya saing
  • Budaya penyelididikan
  • Beramanah dan boleh dipercayai
  • Bangga dengan organisasi Mengenalpasti dan menyelesaikan masalah
  • Keunggulan peribadi
  • Berasaskan kekuatan ilmu
  • Berkemahiran dan berpengalaman
  • Akauntabiliti
  • Sensitiviti
  • Budaya bandingan dan berdaya saing
  • Budaya penyelididikan
  • Beramanah dan boleh dipercayai
  • Bangga dengan organisasiMengenalpasti dan menyelesaikan masalah
Kemantapan pengurusan organisasi
  • Memelihara nilai-nilai profesionalisma
  • Mematuhi sistem dan prosedur kerja
  • Pembahagian staf (division of staff)\
  • Kekuasaan (Authority)
  • Disiplin
  • Kerahsiaan
  • Kesatuan arahan (unity of command)
  • Kesatuan tujuan (unity of direction)
  • Pemusatan dan asingan tugas
  • Persamaan (equity)
  • Kestabilan staf (stability of staff) 
  • Ketelusan  
  • Aprisiasi dan pengiktirafan staf
 

No comments:

Post a Comment