•Minat dan menghargai pelajar
•Melayani pelajar sebagai seorang insan
•Mesra dan pengasih dan bertanggungjawab
•Memiliki nilai harga diri yang tinggi
•Matang , adil dan mudah menyesuaikan diri dengan keadaan
•Bijak mengurus
•Memiliki sense of humor dan disenangi
•Sanggup menanggung risiko
•Bijak mengawal kelas
•Tegas tetapi penyayang terhadap pelajar
•Boleh menimbulkan suasana pembelajaran yang berkesan
•Mempunyai hubungan yang baik dengan ibubapa dan komuniti
•Menyediakan pelajar kearah menjalani kehidupan yang baikMenjadi rule model kepada pelajar
Terhadap Murid: Guru ini menunjukkan
· punyai empati dan komitmen dalam menghargai maruah orang lain (iaitu anak didik, ibu bapa dan rakan sejawat) dalam mengejar hasil dari segi afektif dan juga kognitif
· hubungkan 'mata plajaran' dengan kehidupan murid-murid
· kenal, hormati dan percayai murid-murid
· mengajar murid-murid bagaimana hendak belajar, menganalisa dan berfikir secara kritis
· menjana idea-idea baru dan menarik bagi murid-murid berfikir mengenainya
· menggalakkan murid-murid bertanyakan soalan mengenai pelajaran
· hadir dalam lain-lain aktiviti di mana murid-murid terlibat seperti sukan, persembahan muzikal dn kebudayaan.
Terhadap Mengajar: Guru Yang Perkasa
· melakukan refleksi dan kritik-kendiri, mercu tanda profesionalisme seorang guru
· berfikir secara sistematik mengenai amalannya dan belajar daripada pengalaman
· adil dalam menilai dan menggred
· fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan pembelajaran
· bersemangat dalam mengajar , murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran
· seorang komunikator yang cemerlang; mampu menjadikan idea-idea yang kompleks mudah difahami dengan itu murid-murid dapat memahami dan menghargainya
· sering mengukur kemajuan dan memberikan maklumbalas kepada murid-murid
· merancang pengajaran terlebih dahulu, beri masa yang cukup bagi setiap tajuk, dan menyepadukan mata pelajaran
· secara berterusan mengukur pendekatan, syarahan dan ujian-ujian bagi memastikan kurikulum yang sentiasa 'baru dan segar' serta relevan
· menyertai jawatankuasa-jawatankuasa bagi menambahbaik sekolah, jabatan atau dirinya sendiri.
Terhadap Disiplin: Guru Yang Perkasa
· seorang yang pakar dalam bidang yang dia ajar
· seorang yang 'dahagakan' ilmu; sentiasa up to date dalam bidangnya dengan membaca; menghadiri konferens, konvensyen, bengkel dan seminar; dan mengikuti kursus-kursus dalam perkhidmatan
· juga seorang yang suka 'belajar' perkara-perkara di luar bidangnya
· aktif dalam penubuhan profesional dan menggalakkan rakan sejawat menyertainya
· menjadi ahli kepada komuniti yang belajar
· bina dan mengekalkan perhubungan profesional
· bekerja dalam organisasi sekolah yang luas
Seorang Guru Yang Perkasa itu sentiasa menunjukkan menunjukkan contoh dan teladan yang utuh di dalam atau di luar bilik darjah dan mengajar
kebertanggungjawaban murid-murid serta standard yang tinggi. Peribadi guru yang perkasa lagi berkesan berfikiran terbuka, berlapang dada, merendah diri dan bersikap
optimistik.
No comments:
Post a Comment