Falsafah Pendidikan Guru. (FPG)
Berlandaskan kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN),
Falsafah Pendidikan Guru yangdinyatakan berikut akan menentukan arah haluan,
asas dan sumber inspirasi kepada matlamatdan pendidikan guru:
“guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan
saintifik, bersedia menjunjung aspirasi Negaraserta menyanjung aspirasi Negara
serta menyanjung warisan kebudayaan Negara, menjamin perkembanganindividu dan
memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan
berdisiplin.”
Matlamat Pendidikan Guru
Berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Guru yang tersebut di
atas, maka matlamat pendidikanguru ialah menghasilkan guru yang berkualiti dari
segi peribadi, professional, sosial dan amalan tingkah laku; menguasai ilmu,
kemahiran dan amalan nilai-nilai keguruan, serta berupaya mencapai kecemerlangan
pendidikan untuk pengisian tuntutan Wawasan Pendidikan dalam abad ke-21.
Model Konseptual Pendidikan Guru
Model Konseptual Pendidikan Guru adalah dirangka
berlandaskan kepada dasar Falsafah Pendidikan Guru dan Matlamat Pendidikan.
Model ini merangkumi akauntabiliti guru di bawah tiga dimensi utama, iaitu:
1. Ketuhanan : peningkatan ilmu, penghayatan dan amalan
individu berterasakankepercayaan dan kepatuhan kepada ajaran agama.
2. Kemasyarakatan
: penekanan peranan guru sebagai pendidik, pemimipin dan agen
perubahan.
3. Kendiri : penekanan pembinaan daya kefahaman dan patriotism,
pemupukan budaya ilmu serta pembentukan sahsiah murni dan berpekerti mulia.
Di
bawah tiga dimensi utama tersebut, Model Konseptual Pendidikan Guru ini
merangkumi tiga aspek asas, iaitu :
1. Pengetahuan yang berkaitan dengan
perkembangan dan kepentingan pendidikan dalamkehidupan.
2. Kemahiran ikhtisas
yang merangkumi kemahiran menggunakan bahan-bahan pelajaran dengan tujuan
meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
3. Nilai yang merujuk kepada
amalan nilai-nilai murni, perlakuan guru yang penyayang, berpekerti mulia,
berdaya tahan, patriotik, inovatif, kreatif dan patuh kepada etika profesion
keguruan.
Ketiga-tiga aspek ini disepadukan dan merentas semua disiplin dan
program perguruan yang dirancangkan.
Disamping itu Model Konseptual Pendidikan Guru juga
menekankan matlamat mengembangkan potensi guru secara seimbang dan bersepadu
dari segi rohani, emosi, intelek dan jasmani. Unsur-unsur akauntabiliti guru,
aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai serta potensi guru adalah digambarkan
seperti di bawah:
Peranan Guru sebagai
Pendidik
1. Guru hendaklah melengkapkan diri dengan pengetahuan am dan
pengetahuan dalam mata pelajran, khasnya mata pelajaran KBSR, serta pengetahuan
ikhtisas keguruan.
2. Mengamalkan pengajaran dan pembelajaran selaras dengan
hasrat Falsafah Pendidikan Guru, khasnya mengembangkan individu dan memelihara
suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan
berdisiplin.
3. Menyemai dan memupuk amalan nilai-nilai murni dan etika keguruan
kepada diri dan pelajar selaras dengan tuntutan Falsafah Pendidikan Guru.
4. Menyempurnakan tanggungjawab dan akauntabiliti sebagai
insan guru yang sentiasa mencari ilmu serta mengamalkannya bagi memenuhi
tuntutan keperluan pendidikan danmasa depan.
5. Menggunakan ilmu dan kemahiran
mendidik serta nilai keguruan untuk merangsang perkembangan pelajar.
No comments:
Post a Comment